Woensdag 5 september.

8 september 2018 - L'Estartit, Spanje

Woensdag 5 september.

Buiten is het 16 en binnen 19 graden.

Alles gereed gemaakt voor vertrek, water tanken, afvalwater er af laten en tank wc ledigen. Tegen half elf konden we vertrekken.

We hadden de info dat er op woensdag een grote regionale markt in Sant Pere Pescador zou zijn en daar hadden we wel interesse in. Na enig zoeken kwamen we bij de markt aan. Groot? Ja, maar veel van hetzelfde en regionaal? Nou weinig. Toch een tweetal korte broeken en een shirt voor Hennie gekocht.

Op de terugweg naar de camper nog even een terrasje gepakt, van slenteren word je toch wel moe.

Daarna op weg naar Empuries. Na enig zoeken vonden we een parkeerplaats voor de camper, op de meeste parkeerplaatsen mogen geen campers parkeren.

Eerst in de camper lunchen en vervolgens tegen 14.00 uur op weg naar de opgravingen van Empuries. In de 6e eeuw voor Christus stichten de Grieken hier de kolonie Emporion.

De Romeinen kwamen in de 1e eeuw voor Christus het gebied bezetten en richten eerst een legerkamp in dat zich later ontwikkelde tot een heuse Romeinse stad en op een heuvel achter de Griekse kolonie kwam te liggen.

Ongeveer 25 % is nog maar op- of uitgegraven, toch is te zien hoe het er vroeger uit heeft gezien. Wie geïnteresseerd is in de geschiedenis van meer dan 2000 jaar geleden kan hier zijn hart op halen. Via de audio-gids krijgt men een en ander uitgelegd. Wij vonden het zeer interessant.

Omstreeks 18.00 uur terug bij de camper na eerst nog even een drankje op een terrasje te hebben genomen.

Navraag bij de ingang en een mede camperaar bleek dat we ook ‘s nachts op de parkeerplaats mochten blijven staan, dus dat hebben we maar gedaan. Ook omdat we al een tientje voor het parkeren hadden moeten betalen en er verder geen voorzieningen waren.

Na het eten is Hennie nog langs de zee en boulevard een eind richting L’Estartit gelopen, Marion was te moe om mee te gaan.

‘s Avonds is het om 22.00 uur binnen nog 24 en buiten 22 graden.