Zaterdag 29 september

30 september 2018 - Tarragona, Spanje

Zaterdag 29 september

Geen temperaturen vandaag.

Voor vandaag staat de fietstocht naar Tarragona gepland en vertrekken iets na half elf.

De route op de smartphone in Google Maps ingesteld. Deze geeft aan dat de route geheel langs de kust loopt. Niets is echter minder waar. Het begint al op de camping, we zouden een trap af moeten om de route te vervolgen. Dan maar naar de uitgang alwaar Maps ons naar de N-340 leidt wat we beslist niet wilden omdat het een drukke doorgaande weg is. Maar een alternatief is er niet. Onderweg een aantal malen geprobeerd aan de kust te komen, onder andere bij camping Las Palmeras, maar ook daar geen fietspad langs het strand.

Uiteindelijk komen we tegen twaalf uur aan bij de oude stad in Tarragona en parkeren de fietsen tegenover de toegangspoort. We slenteren door de oude stad op weg naar de kathedraal welke we alleen van buiten bekijken. Daarna naar de Romeinse muur waar we een gecombineerde ticket kopen, die ook geldig is voor het Amfiteatre Romà, Pretori Romà en Fòrum Local Romà. Deze laatste hebben we wegens tijdgebrek niet kunnen bezoeken.

De Romeinse muur (Passeig Arqueològic) was interessant en hebben we uitgebreid bekeken.

Daarna werd het tijd voor de lunch. We troffen een klein restaurantje waar we een kleine warme hap genuttigd hebben voor weinig geld.

Vervolgens naar, het was inmiddels half vier, Pretori Romà, ook uit de Romeinse tijd. Ook hier was een interessante geschiedenis te zien. We zijn met de lift naar boven gegaan waar we een mooi uitzicht over de stad hadden. De etages naar beneden waren niet zo interessant, de onderste des te meer. Hier waren delen van de gangenstelsels te zien, erg indrukwekkend.

Omstreeks vijf uur waren we bij het Amfiteatre Romà dat niet alleen een romeinse tijd kende, maar ook een periode erna waar op dezelfde plek ook kerken gebouwd zijn geweest.

Na snel een drankje te hebben genomen zijn we naar de haven gefietst waar een show gegeven werd van de traditionele Tarragona Ciutat de Castells, een menselijke toren. Vier verschillende groepen bouwden een toren, een keer alle vier tegelijk. Erg leuk, al moeten ze nog wel wat meer oefenen, de kleine meisjes konden bovenaan nog niet geheel recht opstaan, ze konden nog net even zwaaien.

Kwart over zeven zijn we weer vertrokken, we wilden niet in het donker langs de N-340 fietsen.

Om negen uur waren we weer bij de camper terug, maar niet nadat we in het restaurant onze eerste kennismaking op zaterdag 21 september 1968 hadden herdacht. Dit kon nu niet veel eerder vanwege de (Spaanse)griep van Marion.