Woensdag 10 oktober

10 oktober 2018 - Valencia, Spanje

Woensdag 10 oktober

Om half acht is het binnen 18º en buiten 15º. Volgens Weeronline blijft het vandaag droog.

Vandaag en morgen gaan we op de fiets naar Valencia, we hebben tenslotte niet voor niets een camping op fietsafstand van Valencia gekozen.

Valencia is de derde stad van Spanje. Wij zijn van plan vandaag de Jardi del Turia te bekijken, de drooggelegde rivier.

Om tien uur stappen we op de fiets. Het eerste stuk is over een fietspad langs de kust met af en toe zicht op strand en zee. Nabij de haven beginnen de problemen, Hennie heeft de navi zodanig ingesteld dat we aan de andere kant van de rivier uit moeten komen. Dat gaat uiterst moeizaam, we moeten een loopburg over, komen door buitenwijken, door kleine landbouwgebieden, over bijna snelwegen, enzovoort. Uiteindelijk blijkt dat de voorbereiding niet goed is geweest, deels door slechte wifi (camping) en internet (eigen) en deels heeft Hennie zijn huiswerk niet goed gemaakt. Hij zag, op de kaart, bij de haven de rivier R iu Turia en is daarvan uit gegaan. Foute boel, dat is de verlegde rivier en niet de Jardi del Turia. Deze rivier is in 1957 overstroomd en men besloot daarom de rivier om te leggen en het gedeelte om de oud stad droog te leggen en in te richten.

Toen we daar eindelijk achter waren moesten we nog 15 minuten fietsen om bij het begin te komen. Om onszelf maar te troosten hebben we bij een barretje maar twee koffie besteld, totaal €2,40.

We kwamen omstreeks 12:30 uur aan in de Jardi del Turia. Daar hebben we eerst het laatste stuk van de oude rivierbedding , de Stad van Kunsten en Wetenschappen, de Ciutat de les Arts de les Ciències bekeken . Tegen half twee hebben we in een groot winkelcentrum in een restaurant van een heerlijk buffet genoten. Tegen half drie hebben we onze tocht voort gezet, maar nu aan de andere kant van de rivier, zodat we de Ciutat de les Arts de les Ciències van twee kanten hebben gezien. Daarna de rivier in westelijke richting gevolgd en ontdekt dat die steeds minder interessant werd, meer van hetzelfde en dus zijn we aan de ander kant teruggefietst.

Daar bij de Oude Poort de oude stad ingegaan en zagen we direct een VVV waar we een plattegrond van de oude stad voor morgen hebben gehaald.

Voor we weer op de fiets stapten zijn we nog over de brug Puente de Cerranos over gegaan, omdat daar aan beide zijden stalletjes waren met veelal oude Valenciaanse gerechten, maar ook kunst en dergelijke, was wel even leuk en gezellig.

Daarna weer naar de camping Coll Vert in Pinedo, waar we om half zeven aankwamen.

Eerst maar eens wat gedronken. Aan eten hadden we nog geen behoefte, later nog een kop koffie en dat was het wel.