Woensdag 12 september

15 september 2018 - Girona, Spanje

Woensdag 12 september

Licht bewolkt met temperaturen van binnen 22 en buiten 18 graden.

Vandaag gaan we naar de camping Benelux in Platja del Castell, een plaatsje net boven Palamós.

Voordat we vertrekken moesten we eerst boodschappen doen, de supermarkt was vlakbij.

Daarna koffie drinken, hoe kan het ook anders, bij König.

Tegen elf uur vertrokken we richting Palamós. Eerst over de provinciale weg tot La Bisbal d’Emporda en daarna een kleinere weg (geel op de kaart) via Calonge naar Palamós. Daarna naar de camping Benelux wat niet meeviel, de navi leidde ons over een kleine weg die uiteindelijk dood liep. Via Google Maps kwamen we er tenslotte wel en arriveerden er om ongeveer twee uur. Inchecken en een plaats zoeken.

We hadden net de stoelen uit de camper en de kleden op de grond toen het begon te regenen. De luifel uit gedraaid zodat het eronder droog bleef, maar geen scheerlijnen eraan. Het ging steeds harder te regenen, dat ontaarde in een hevige stortbui. Het ging zo hard dat het onder luifel ook nat werd, dus wij de camper in. Opeens een knal. We kijken naar buiten, hangt een zijde van de luifel naar beneden. O jee, foute boel. De poot is eraf en ligt in het water en zand. Hennie, toch al in zwembroek, spoelt poot schoon en wil die weer terug zetten, helaas gaat dat niet, dan maar zo eronder zetten, wind was er niet.

We moesten een poosje wachten alvorens het droog werd. De poot bekeken en proberen terug te zetten, dat ging helaas niet. Uiteindelijk bleek het toch eenvoudig te zijn, de zijkant van de luifelrand eruit, de pootbevestiging erin schuiven en de zijkant erin zetten en vast draaien. Dan de luifel indraaien om te kijken of ie geheel ingedraaid kon worden. Jammer genoeg niet, de ophanging bleek verbogen. Hoe te demonteren?

Ondertussen waren er al buren komen kijken, ieder met een eigen mening, maar enkele opmerkingen brachten toch wat lichtpunten zodat Hennie de ophanging kon demonteren. Van het hoofddeel bleek een deel verbogen te zijn. Dat was niet zomaar terug te buigen, daar was veel kracht voor nodig. Om een lang verhaal kort te maken, Hennie belandde (een buurman reed) op het industrieterrein bij een botenzaak en die had een bankschroef en een grote tang. Zeer voorzichtig terug buigen en de beschadigingen die vooraf ontstaan waren door probeersels, bijvijlen en weer terug (betalen hoefde niet). Ook het monteren was niet zo eenvoudig, maar samen met Marion is het uiteindelijk gelukt en kan de luifel weer uitgedraaid worden. In ingedraaide toestand is het nog niet honderd procent, maar de blokkering werkt wel en dat is het belangrijkste.

Dit is een terrassencamping en bestaat grotendeels uit fijn en iets grover metselzand. Na de hoosbui bleek er heel wat zand weggespoeld te zijn. Op het laagste gedeelte stond een caravan tot aan de bodem in het water.

Dit was onze eerste dag op deze camping.