Zondag 2 september

4 september 2018 - Figueres, Spanje

Zondag 2 september

Binnen is het 23 en buiten 21 graden.

Figueres is de stad van de kunstenaar en surrealist Dali, dus gaan we het museum, Teatre-Museu Dali maar eens bezoeken. Kunnen we vanaf de parkeerplaats lopend bereiken. Om tien uur vertrokken en 17 minuten later waren we er en konden direct de tickets kopen zonder in de rij te hoeven staan, dat schijnt regelmatig voor te komen. Ook binnen was het eerst nog rustig, maar dat duurde niet lang. In dit museum komen vele kunstvormen samen. De meeste kunstenaars hebben een eigen vorm, maar Dali kent vele vormen. Hier zie je zoveel verschillende vormen van hem dat je er wel uren naar kunt kijken. Dan zie je ook dat hij een vrouwengek was, in vele tekeningen en schilderijen en andere kunstvormen komt de vrouw voor. Maar de veelzijdigheid van hem wekte onze verwondering, zoveel verschillende uitvoering, gewoon fantastisch.

Om 12:30 uur was het de hoogste tijd voor een kopje koffie, we moeste ook uitrusten van al dat geslenter. Daarna over de Rambla gelopen waar de voorbereidingen van een muziekfestijn bezig waren. We waren niet erg onder de indruk van de Rambla. Wel even een broodje bij de bakker gehaald en daar opgegeten.

Iets na 14:00 uur naar het Ford Castell Sant Ferran gelopen, een vesting van 32 ha en gebouwd in de 18e eeuw. Het schijnt dat er ooit 12.000 manschappen gelegerd zijn geweest.

Het meest indrukwekkend waren de paardenstallen met de gewelfde plafonds. Na een afkoelingsdrankje genomen te hebben, het was weer erg warm, zijn we iets na vieren weer terug naar de camper gelopen, waar we om 16:30 aankwamen. Een kwartier later vertrokken naar de camping Mas Nou in Empuriabrava waar we om half zes aankwamen. Inchecken en een plaats zoeken, we vonden een plek met nog een beetje gras. Om zes uur eerst eens wat drinken en een uur later hebben we gegeten. Morgen op de fiets de omgeving verkennen.