Zaterdag 1 september

4 september 2018 - Cadaqués, Spanje

Zaterdag 1 september

Ook vannacht weer warm, om zeven uur binnen en buiten 24 graden.

Vandaag staat een tocht naar Cap de Creus, deels op de fiets, op het programma. Cap de Creus, volgens ons boekje een uitzinnig geologisch delirium, is het oostelijkste punt van de Costa Brava. Daar ook eindigen de Pyreneeën in een maanlandschap. Tegen half elf verlaten we de parkeerplaats El Port de la Selva en rijden weer via een kronkelweg, Hennie’s passie, naar Cadaques, om vervolgen in een iets hoger gelegen plaatsje Port Lligat onze camper te parkeren. Eerst koffie drinken, dan de fietsen van de camper en dan zien of we de hoogte verschillen van 137 meter kunnen overbruggen. Het ging erg op en neer, ook de wind hadden we tegen en die was vrij straf en al gauw gaf Marion aan, dat red ik niet. Maar ze zette door en we kwamen toch op het eindpunt aan. Daarom hadden we een drinkpauze met een versnapering wel verdient. Hennie is daarna nog naar het uiterste puntje geweest. Deze tocht was echt de moeite waard. Terug ging iets makkelijker dan we hadden verwacht. Toch was Marion erg vermoeid en moest in Cadaques eerst even flink uitrusten alvorens we door dit plaatsje konden wandelen. Maar eerst zijn we, nadat de fietsen weer op de camper waren gezet, naar een parkeerterrein gereden, op de heenweg hadden we die al ontdekt en konden nog net een plaatsje vinden om de camper te parkeren. Vandaar uit Cadaques in gewandeld, ook dat was omhoog en omlaag. Toen we uitgewandeld waren en van een verfrissing hadden genoten, teruggewandeld naar de camper om vervolgen naar Figueres te rijden. We verlaten de Pyreneeën en komen in een vlak stuk van de Costa Brava. Tegen 19:00 uur kwamen we daar aan en de camper op een parkeerplaats van een grote supermarkt gezet. Er waren nog enige plekken waar we min of meer konden staan. Tegen 8 uur was er bijna geen plek meer over. De supermarkt is tot 21:30 uur open, het was net of iedereen nog gauw even wat boodschappen moest doen, het was een komen en gaan van auto’s en af en toe een camper die dan moeite had een plek te vinden. Meestal mag je op dergelijke camperplaatsen niet kamperen, dus geen stoelen en tafel buiten zetten, maar brutalen (zijn wij brutaal?) hebben de halve wereld, wij waren de enigen die stoelen buiten hadden staan en daarop ook gegeten hebben en de verdere avond erop doorgebracht. Nou niet de meest ideale plek, maar als je kiest voor een camperplaats en niet elke avond uit eten wilt, dan rest je niets anders. Als zigeuners gaan we soms door het leven, leve de vrijheid. Een klein voordeel van deze camperplaats is dat je gratis naar de wc in de supermarkt kunt en uiteraard ‘s morgens brood halen. Maar de volgende nacht, we hebben al uitgezocht welke, brengen we door op een camping, we moeten weer water hebben, het chemisch toilet legen, enzovoort.

Om 21:00 uur is het binnen 29 en buiten 25 graden. Om 23:00 uur is het binnen nog 26 graden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade