Vrijdag 31 augustus

4 september 2018 - El Port de la Selva, Spanje

Vrijdag 31 augustus

Deze morgen is het binnen 25 en buiten 24 graden

Het was vandaag een enerverende dag. Het begon al met het koffie zetten. Nieuwe dingen vragen nieuwe aanpak. Het zonnepaneel met bijbehorende omvormer maakt koffie zetten mogelijk, maar gaat anders als wanneer we stroom van buiten hebben zoals op een camping. Het verlengsnoer trok het koffiezetapparaat van zijn plaats, de halve camper onder water en deels onder de koffieprut. Voordat je dan weg bent, ben je een half uur verder. Tegen half elf vertrokken we naar het vroegere klooster Sant Pere de Rodes. Een plaats verderop in de de navi ingegeven, komen we vanzelf langs het klooster. Mooi niet dus, de navi leidt ons helemaal om. Op zich was dat niet erg, vanaf de andere kant komen we er ook wel, hoewel het een heel stuk om is, maar zo zien we ook meer van Catalonië. Het is wel een kronkelweg en vele haarspeldbochten, echter ook met mooie uitzichten. Aankomend in Vilajuiga, de plaats die we in de navi ingegeven hadden, moesten we onder het spoor door en die tunnel was 2,80 meter hoog en onze camper 2,92 meter, dus dat ging niet. De hele weg weer terug. Ondertussen waren we vijf kwartier verder. Uiteindelijk komen we tegen half twaalf bij het klooster aan, de hoogste tijd voor koffie. Het klooster was erg interessant, een rondleiding met een eigen gids, d.w.z. een audio apparaat, in het Nederlands. In goed twee uur hadden we het gezien en hierna hebben we geluncht. Vervolgens zijn we naar een oud kerkje Santa Creu de Rodes gegaan dat iets verderop gelegen is. De kerk zelf ziet er van buiten nog goed uit, is gerenoveerd. Van de huizen ervoor is niet veel meer over. We hadden nog even voor iedereen willen bidden, maar helaas is de kerk gesloten. Hennie zal Hennie niet zijn om toch kans te zien een foto van binnen te maken. Links en rechts van de deur zijn vierkante gaten, de linker is dicht, de rechter niet. De camera en twee armen passen er net door waardoor foto’s maken toch mogelijk is. Daarna naar Selva de Mar, volgens onze reisgids zeer aan te bevelen. Zoals in hun gids aangegeven een dromerig dorpje, dat was het inderdaad, niet veel te beleven. In het café aan het kerkplein een verfrissing genomen. Rond vijf uur vonden we weer een plekje op de parkeerplaats in El Port de La Selva. We hadden de stoelen nog maar even buiten de camper of de politie verzocht ons vriendelijk die weer in te ruimen. We wisten dat kamperen niet toegestaan was, maar gisteravond ging het ook, nu dus niet. Na een glaasje wijn bij de camper te hebben genoten, zijn we een poosje aan de boulevard gaan zitten lezen en genieten van alles wat er zich voor ons afspeelde. ‘s Avonds na 8 uur een hapje aan de boulevard gegeten. Daar zijn we nu net van terug. Morgen naar Cap de Creus.