Vrijdag 5 oktober

5 oktober 2018 - Peñíscola, Spanje

Vrijdag 5 oktober

Een keer noodgedwongen vroeg uit de veren (restafvalorgaan meldde zich veel te vroeg), 06:10 uur, binnen 19º en buiten 16º.

Evenals gisteren gaan we vandaag weer wat historie opsnuiven.

Tegen tien uur zijn we over de boulevard naar het van verre zichtbare uitstekende punt van Peñíscola gewandeld.

Voordat we er naar binnen gingen hebben we een kop koffie gedronken in een barretje met uitzicht op het gedeelte van Peñíscola waar wij vandaan gekomen waren.

Gisteren waren het ruïnes, vandaag is bijna alles nog intact, alleen het interieur ontbreekt. Het kasteel van Peñíscola, of anders gezegd, de pauselijke residentie Castillo del Papa Luna, ligt op een tong dat 65 meter boven de zee uittorent en is gebouwd door tempeliers. Dit kasteel is beroemd vanwege de vroegere bewoner Pedro Martinez de Luna, Papa Luna, alias Benedictus XIII, die als tegenpaus de kerkgeschiedenis van de middeleeuwen mede bepaalde.

Vanaf het hoogste punt, omrand door tinnen, is het uitzicht grandioos en maakt een bezoek aan dit kasteel zeer de moeite waard.

Tegen half twee hadden we het gezien en hebben de lunch gebruikt op een terras met uitzicht op zee.

Daarna zijn we naar Museu de la Mar gewandeld dat erg klein bleek te zijn en waarin de plaatselijke visserstraditie getoond werd, de geschiedenis en een drietal aquariums met in totaal vier vissen.

Dat hadden we snel bekeken en we zijn terug gewandeld naar de camper. Eerst wat gedronken, omkleden en naar het strand. De zee in, maar dat viel tegen. De golven waren erg sterk, dus daar waren we snel weer uit. Omstreeks zes uur terug bij de camper. Wat drinken, daarna het eten klaar gemaakt en gegeten en vervolgens afgewassen.

Nog even een kop koffie gepakt op de hoek met uitzicht op de zee.

Morgen gaan we naar een badplaats richting Valencia.