Zondag 9 september

13 september 2018 - Platja de Pals, Spanje

Zondag 9 september

Zeven uur, buiten 19 en binnen 21 graden. Het lijkt weer een mooie dag te worden. Vandaag gaan we de historische centrums van achtereenvolgens Torroella de Montgri, Pals en Peratallada bekijken. Tegen 10:30 uur verlaten we de camping La Sirena in L’Estartit en gaan op weg. Omstreeks elf uur komen we in Torroella de Montgri aan en beginnen aan de wandeling door het centrum, maar kan ons niet echt boeien. Het pleintje met een kerkje en raadhuis vonden we nog het mooist. Tenslotte maar koffie gedronken aan de met arcaden omringde Placa de la Villa. Daarna naar Pals waar we tegen 12:45 aankomen. Dit centrum kan ons meer bekoren. Pals ligt op een heuvel en eromheen was het vroeger een moerasgebied, nu veel landbouw, terwijl er vroeger rijst werd verbouwd. Van verre was de ronde toren, Torre de les Hores al te zien en deze hebben we dan ook even beklommen, waardoor we een mooi uitzicht hadden over de omgeving. De achterzijde was voorzien van een doek met de tekst REPUBLICA, dat voor zichzelf spreekt. Portique de la Ville is een leuk pleintje met de oude stadsingang. We zijn door een aantal met arcaden overdekte en netjes opgeknapte straatjes gewandeld en belanden ook bij de duizend jaar oude kerk Sant Pere en de vierkante verdedigingstoren, de Placa Major. Al met al was dit centrum de moeite waard. In Pals achter de camper de lunch gebruikt en om 14:00 uur vertrokken richting Peratallada waar we een half uur later aankwamen. Hier troffen we een prachtig gesloten centrum uit de middeleeuwen aan. Een deel van drievoudige stadsmuur is er nog te zien. Enkele torens en de vesting Castell zijn bewaard gebleven. Hieromheen liggen de smalle straatjes met lage arcades en poortbogen, welke ook uitkomen op pleintjes. In een van die straatjes troffen een stuk weg aan met nog de originele karrensporen, prachtig! Op een pleintje, met naast ons een gebouw met meerdere bogen hebben we een versnapering genomen en nog nagenoten van dit mooie historisch centrum, het was echt de moeite waard en we vonden dit de mooiste van vandaag. Tegen vijf uur komen we aan op de camperplaats ( CP ), dat wil zeggen een parkeerterrein waar ook campers mogen staan en overnachten, in Platja de Pals, een badplaatsje aan zee, een eindje boven Begur. Nadat we de camper goed hadden staan zijn we naar het strand gewandeld en daarna en goedkoop restaurant opgezocht om een hapje te eten. Toen we bij de camper terug kwamen hadden nog enkele campers een plaatsje gevonden. We waren moe, voldaan over deze dag en lagen wat vroeger in bed dan andere dagen, welterusten.

1. Bertram:
    14 september 2018
    Mooie foto's!!! En leuk verhaaltje
    Geniet er maar van.
    Hier is de droogte voorbij